Kommunikerer og markedsfører din virksomhed sig nok til at skabe vækst?
Din virksomheds evne til at kommunikere er et af de absolut vigtigste våben i konkurrencen om kunderne!
En dygtig kommunikator kan vinde krige uden at være overlegen på våben, størrelse eller penge. Det samme gælder for virksomheder, der konkurrerer for at tiltrække kunder.
Du kender sikkert også Simon Spies udtalelse; ”Dårlig omtale er bedre end ingen omtale…, så længe man sælger en ordentlig vare”. Det betyder ikke at dårlig omtale er godt. Pointen er, at det trods alt er bedre end slet ikke at kommunikere. Forudsætningen er naturligvis, at du sælger noget, der rent faktisk giver værdi for dine kunder, så de finder det interessant.
Alligevel oplever jeg, at især danske B2B virksomheder ofte bruger overraskende lidt tid og penge på kommunikation og marketing. Det betyder, at de ganske enkelt ikke bliver set og hørt og derfor har svært ved at skabe vækst.
Kommunikerer og markedsfører din virksomhed sig nok?
Undersøgelser fra USA viser at kommunikations- og marketingbudgettet for B2B-virksomheder i gennemsnit ligger på et sted mellem 6-8% af den samlede omsætning. Omsætning der altså geninvesteres i at skabe ny omsætning. For B2C virksomheder ligger tallet i gennemsnit på 8-14%.
Til sammenligning geninvesterer vækstvirksomheder tættere på de 20% af omsætningen i kommunikation og marketing, mens de helt store brands geninvesterer nærmere 25-30% af omsætningen.
Kilde: https://cmosurvey.org/results/27th-edition-august-2021/.
Prøv at lave beregningen selv
Hvor mange penge brugte du sidste år på kommunikation og markedsføring? Husk at lægge alle omkostninger sammen – både din tid, medarbejderes tid, indkøb af rådgivning, produktionsomkostninger til materiale mv. samt medieindkøb.
Hvor mange procent udgjorde din kommunikations- og marketingindsats af den samlede omsætning sidste år? Altså din samlede investering i kommunikation og marketing divideret med din samlede omsætning og ganget med 100 for at omregne til procent.
Såfremt du ønsker vækst skal skal du som udgangspunkt for B2B regne med at geninvestere mere end 8% af omsætningen, mens du for B2C skal regne med at geninvestere mere end 14% af omsætningen. Prøv at se anbefalinger i nedenstående tabel afhængigt af, hvor mange procent du geninvesterer?
3 spørgsmål, du bør stille dig selv
Der er helt sikkert mange grunde til, at du som topleder nedprioriterer din kommunikations- og marketingindsats. Og det er naturligvis også afhængigt af din branche, niche, nuværende position i markedet mv. Derudover er der selvfølgelig nogen, der er væsentlig bedre til at målrette deres kommunikation og marketing, så de ikke behøver bruge nær så meget tid og penge for at opnå de samme resultater, som dem der arbejder mindre struktureret og ikke har en målrettet strategi med deres kommunikation og marketing.
Spørgsmålet er, om det du investerer i dag er nok til at vækste din forretning og vinde over konkurrenterne? Hvis ikke, så bør du se på om:
- Hvor meget mere bør du geninvestere i din kommunikation og marketing ift. den vækstambition du har?
- Kommunikerer I som virksomhed klart og kontinuerligt, så kunderne både hører og forstår, hvad I siger?
- Er konkurrenterne bedre til at positionere sig gennem kommunikation og marketing end din virksomhed er – eller kunne I måske ligefrem få et kæmpe forspring, fordi de heller ikke har opdaget, at dygtig og planlagt kommunikation – intent såvel som ekstern – er den x-faktor, der er med til at vinde krige og kunder.
Læg en ordentlig strategi, så du ikke spilder din tid og dine penge på det forkerte
Hvis din konklusion på ovenstående tre spørgsmål er, at du nok at nødt til at tage din kommunikations- og marketingindsats mere alvorlig og arbejde lige så professionelt med den, som dine mest succesfulde konkurrenter gør det, så bør du først og fremmet komme i gang med at lave en kommunikations- og marketingstrategi.
En kommunikations- og marketingstrategi besvarer bl.a. følgende spørgsmål:
- Hvilken position ønsker du at have i markedet (dvs. hvordan kan og vil du differentiere dig fra konkurrenterne)?
- Hvad definerer de potentielle kunder, som bliver tiltrukket af virksomheder, der har denne position?
- Hvordan opfattes du/I af kunderne i dag?
- Hvad skal du sige og gøre for at komme tættere på den ønskede position? Og hvad skal du holde op med at gøre?
- Hvor og hvordan skal du kommunikere det, du gerne vil sige/gøre, så den/de ønskede målgruppe(r) ser og hører dig?
Jeg hjælper virksomheder med at komme hurtigt i gang og i mål med at få kommunikationen på skinner, så din virksomhed får de resultater, du ønsker dig.
Du er meget velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende dialog omkring hvad du har brug for i din situation. Du kan ringe på 93 950 955 eller skrive til mig her.
Er du ikke lige klar til det, så kan du altid få flere gode råd og mere inspiration ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev.