Er du en virksomhed, så er ”strategisk kommunikation” alt det, du gerne vil have dine medarbejdere siger, viser og gør i praksis, og som betyder, at I adskiller jer på en måde, så kunder foretrækker jer frem for konkurrenterne”.
Det primære mål med strategisk kommunikation er at opnå en klar positionering i markedet, så du kan tiltrække flere kunder, opnår højere omsætning og ikke mindst højere indtjening på bundlinjen.
Jo mere konsistent og jo mere tydeligt medarbejdere forstår at italesætte, vise og agere i forhold til jeres ønskede positionering, desto større er chancen for, at kunderne forstår og ikke mindst oplever, hvad der gør jer anderledes.
Det lyder jo ret simpelt, men i praksis kan det være rigtig svært.
Dels er I som virksomhed afhængig af, at medarbejderne kommunikerer og agerer på en bestemt måde. Derfor laves der ofte en såkaldt ”kommunikationsstrategi”, der overordnet set viser og beskriver alt fra jeres mission og vision til, hvad der står, og hvilke farver der er, i jeres salgspræsentationer. Jeres kommunikationsstrategi er jeres fælles guide til, hvad I alle sammen skal tænke, sige og gøre i hverdagen for at opnå en bestemt position i markedet.
Dels er I afhængige af, hvad jeres konkurrenter i markedet gør. Jo større konkurrence, og jo mindre forskel der er på det produkt eller den service, I leverer, desto vigtigere er det for jer at kommunikere klart og kontinuerligt til markedet. Oftest kræver det, at I booster jeres image med brandet kommunikation og marketing.
Nedenfor er et eksempel på, hvordan du kommer i gang med at lave en kommunikationsstrategi.