HVORFOR BØR DU OVERVEJE AT udnytte datadrevet marketing?
Jeg møder flere og flere virksomhedsejere og direktører, der oplever, at det er blevet sværere ved at få succes med deres marketinginvesteringer. Dels er der kommet langt flere marketingkanaler, hvilket har gjort det sværere at fokusere og prioritere. Dels er kundernes beslutningsproces blevet mere uforudsigelig. Datadrevet marketing giver dig indsigt i effekt og sammenhænge, så du kan skabe bedre forretning og mere værdi for dine kunder.
Hvad er datadrevet marketing, og hvordan øger det din konkurrenceevne?
Datadrevet marketing dækker over rigtig mange ting. Fælles for dem alle er, at det handler om at bruge data om kundernes præferencer og adfærd til at skabe mere værdi for både din forretning og dine kunder.
Har du store mængder data om kundernes adfærd fra mange forskellige kilder, så kan du udnytte avancerede og automatisere teknologier som kunstig intelligens eller AI (artificial intelligens) til at forudsige kundernes adfærd og præferencer.
Er du en mindre B2B-virksomhed, der måske har et par hundrede store kunder, så er datadrevet marketing baseret på kunstig intelligens eller AI ikke relevant. Men data er stadig vigtige for din evne til at forblive konkurrencedygtig. De kan nemlig give dig indsigt i, hvordan du kan udnytte dine begrænsede ressourcer bedst muligt og samtidig tilbyde kunderne bedre, billigere, sjovere, mere unikke produkter, services, reklamer etc. Den indsigt opnås bl.a. ved at arbejde med såkaldte marketing dashboards.
Hvordan kommer du i gang med at udnytte datadrevet marketing?
Det har aldrig været nemmere at få adgang til data, hvis vi gerne vil have det. Udfordringen ligger altså ikke i at skaffe data, men at undgå, at vi drukner i ligegyldig data.
Hvis du skal i gang med datadrevet marketing, bør du derfor starte med:
- Kortlægge hvilke data du allerede har
- Opstille hypoteser om, hvad du gerne vil undersøge. Ofte opstår ideer allerede, så snart du går i gang med at kortlægge data.
- Identificere hvilke data du ikke har, men har brug for
Få hjælp til at komme i gang med at udnytte data som et forretningskritisk redskab til at skabe øget omsætning og indtjening. Se eksempler på simpel brug af datadrevet marketing, og priser på hvad det koster at få professionel hjælp nedenfor.