Mister du både omsætning og indtjening på grund af manglende samarbejde mellem B2B marketing og Salgsteamet?
Der er masser af undersøgelser, der viser, at et optimalt samarbejde med B2B marketing og salg giver markant øget omsætning. Der er til gengæld også mange undersøgelser, der viser, samarbejdet sjældent fungerer optimalt i praksis – helt ned til i 8% af alle virksomheder.
Sådan ved du, om B2B marketing og salgsteamet i din virksomhed samarbejder optimalt
Der er flere forskellige symtomer, der indikerer at du kan opnå højere omsætning og indtjening gennem optimeret samarbejde mellem salg og marketing.
Kan du genkende et af følgende adfærdsmønstre, så er der helt sikker store økonomiske gevinster ved at optimere samarbejdet mellem salg og marketing:
Marketing kommer ikke selv med forslag til aktiviteter, der kan skabe øget salg eller indtjeningMarketing fungerer primært som salgssupport ifm. med messer, udvikling af salgsmaterialer, kampagneudvikling etc. (Dette er typisk et symtom af, at marketing ikke har en strategisk rolle eller ansvar ift. at skabe omsætning)
Salg klager over, at marketing kommer med for få eller for ringe leads, mens marketing klager over, at salg ikke følger op på dit leads de får. (Dette sker ofte, når salg og marketing ikke har fælles mål og referencerammer ift. succeskriterier).
Marketing klager over, at Salg ikke støtter op på kampagner eller bruger de materialer og content, der udvikles, mens Salgsteams klager over at marketing ikke forstår, hvad der rør sig i markedet og hos kunderne. (Dette sker ofte, når der mangler en struktureret samarbejdsmodel og fælles plan).
Hverken marketing, salg eller ledelsen har et overblik over sammenhængen mellem salgs- og marketingaktiviteter. Derfor er der heller ingen i virksomheden, der ved, hvad der bidrager til flere kunder, øget omsætningen eller højere indtjening. Det er som regel en salgskonsulent, der har “sidste hånd på kunden” inden aftaleindgåelse, men forud har kunden været igennem en længere beslutningsproces. Derfor er der heller ingen, der med sikkerhed kan sige, hvor der skal investeres mere eller mindre på at sikre mere salg.