3 nøgletal du bør måle på – når marketing ikke er for sjov!

En af udfordringerne med marketing i dag er, at vi kan måle på stort set alt. Vores hjerner er bare ikke skabt til at analysere på mange tal. Derfor ender mange med at måle, uden at tallene bliver brugt til noget aktivt. I stedet for at måle på alt muligt, så udvælg de 3 nøgletal du bør måle på, og som giver værdi for din forretning:

MÅL 1: ENGAGEMENT

Eksempelvis: Trafik til website, antal downloads af brochure eller antal deltagere på en messe.

Engagement fortæller især noget om, hvor relevant dit marketingbudskab er for den du rammer med din markedsføring. Det kan du bruge til at tilpasse din marketinginvestering (fx gøre dine budskaber mere relevante eller vælge nogle andre marketingkanaler), såfremt din nuværende markedsføring ikke skaber nok kliks, deltagere, downlownloads etc.

MÅL 2: KONVERTERINGSRATEN

Eksempelvis: Hvor mange procent af dem, der ser din markedsføring, udfører rent faktisk den handling, du gerne vil have dem til, fx tilmelder sig seminar eller køber et produkt.

Konverteringsraten fortæller især noget om, hvor relevant dit tilbud/produkt er, og hvor gode dine marketingaktiviteter er til at generere leads til salgskonsulenter eller webshop.

MÅL 3: CLV eller ROMI

Eksempelvis:  Hvad koster det at skaffe en ny kunde i forhold til, hvad kunden er værd i hele sin “livstid” hos dig?

Man kan købe kunder for dyrt! Omvendt kan en kunde, der i første omgang er dyr, måske være alle pengene værd på sigt. Derfor er det afgørende at du ved, hvad det koster, at skaffe en kunde – og at du ved, hvor meget hver kunde er værd. Det kan beregnes på forskellige måder. Typisk bruger man enten ROI/ROMI (Return On Marketing Investment) eller CLV (customer lifetime value).

Produkter, hvor man kun køber en gang, giver typisk mening af måle i forhold til ROI, mens produkter eller services, hvor kunden genkøber år efter år, bedst giver mening at måle i forhold til CLV (Customer Lifetime Value).

VISUALISER DIN NØGLETAL

Et anden rigtig god måde at arbejde med nøgletal på er ved at visualisere sammenhænge i såkaldte marketing og salgs dashboards. Du kan læse mere om, hvordan du laver et dashboard her.

Og til slut en vigtig pointe!
Formålet med at måle er ikke at udbetale bonus’er eller uddele fyresedler. Målet er at optimere jeres markedsføring, så I får mest mulig værdi for pengene. Udviklingen går stærkt, så det, der virkede i går, virker ikke nødvendigvis også i morgen. Så det interessante er ikke kun hvilke 3 nøgletal du bør måle! Det interessante er, om netop disse tal giver dig kritisk indsigt, som du kan navigere efter.

Har du lyst til en snak omkring, hvordan du kommer videre med udvælge og måle dine 3 vigtigste nøgletal? Så giv mig et ring på 93 959 955 eller skriv til mig her.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *